Maďarská online poisťovňa Genertel príde na Slovensko, no nemá šancu.

Pomaly sa už stáva zvykom, že každý rok pred začatím koncoročných kampaní zameraných na podporu PZP príde na trh nová poisťovňa, ktorá vo väčšej, alebo v menšej miere rozvíri stojace vody poisťovacieho biznisu a prebudí ostatné poisťovne z jesennej letargie, poistným matematikom zdvihne krvný tlak, klientov poteší vďaka pár eurám k dobru, a novinárom urobí dobre to, že budú môcť zapĺňať periodiká bezduchými a kvázi odbornými článkami o tom aké ťažké tisíce (sorry, už máme eurá:-) ľudia ušetria.

Minulý rok prebudila z neohrozeného snívania svojich konkurentov poisťovňa Union, rok pred tým AXA a ďalej si už nepamätám, alebo ide len o jav posledných rokov. Tento rok sa rozhodla poisťovací sektor na slovensku potešiť svojou prítomnosťou prvá on-line poisťovňa, ktorá bude pôsobiť na našom trhu patriaca do skupiny Generali - Genertel.

Koncept on-line poisťovne je na slovenskom trhu nový, hoc na trhu je hneď niekoľko poisťovateľov, ktorí na svojich technológiách dokážu uzatvárať cez internet povinné zmluvné poistenie on-line (Allianz - SP, Generali Slovensko, Uniqa, Union, Wustenrot) a prostredníctvom on-line maklérov (my - teda Rýchlepoistenie.sk, Superpoistenie, PoistiSaSám a desiatka menej významných hráčov) dokážu dojednávať on-line poistenie, ktoré je naozaj on-line a teda klient nepodpisuje zmluvu, akceptuje ju platbou a pod. všetci poisťovatelia na našom trhu.

Aj keď na slovenskom trhu dosiaľ nepôsobí poisťovňa, ktorá by pokrývala výlučne segment poistenia cez internet, na trhu on-line poistenia dominujú silní hráči z radov internetových poisťovacích maklérov a niektoré poisťovne, ktoré síce nie sú výlučne internetové, no internet je pre nich mimoriadne silný predajný kanál, najmä poisťovňa Union, ktorú možno medzi poisťovňami považovať za pioniera on-line poistenia. Predstavu o vysokej konkurenčnosti slovenského on-line trhu poistenia si môžete jednoducho urobiť vygooglovaním slova poistenie a zočením haldy viac, či menej relevantných odkazov.

Prvá slovenská výlučne on-line poisťovňa tak na slovenský trh prichádza v čase, kedy je pomerne zložité získať svoj podiel na online trhu poistenia, čo v súčinnosti s absenciou akýchkoľvek iných distribučných kanálov, ale najmä v rozhodnutí nespolupracovať s affiliate partnermi - internetovými poisťovacími maklérmi, ktorí spoločne kontrolujú prevažnú časť slovenského on-line trhu nedáva tomuto projektu veľkú perspektívu.

Na to, aby sme mohli v takomto vysoko konkurenčnom odvetví vyjadriť pochybnosti o rentabilite 100% on-line modelu nemusíme hľadať analógiu ďaleko za hranicami a stačí nám sa presunúť pár sto kilometrov do Prahy a zamyslieť sa nad opakovanými stratami prvej českej on-line poisťovne Direct, v roku 2008 to bolo v prepočte 16,5 mil. eur a v roku 2009 to bolo 17,7 mil. eur. Slovenský trh je v porovnaní s českým menší, viac konkurenčný, s nižšou penetráciou internetu a vo všeobecnosti s nižšou dôverou k nákupu cez internet. Nižšie ceny povinného poistenia na Slovensku sa odzrkadľujú na vyššej škodovosti z povinného poistenia a nižších maržiach.

Na povinnom zmluvnom poistení sa v minulosti popálili viaceré tradičné poisťovne so stabilnou klientskou základňou, vybudovaným menom, backoffice a funkčnými distribučnými kanálmi, ktoré nedokázali ustáť nával klientského záujmu spôsobený lukratívnymi sadzbami, ktoré vždy v daný čas tvorili minimum na trhu. Jediná šanca Genertelu ako zaujať je poskytnúť ešte nižšie sadzby, ktoré dokážu potlačiť nekomfort spôsobený absenciou zázemia kamennej poisťovne. Sámého ma zaujíma, ako sa Genertel vysporiada s otázkou budovania poisťovne na zelenej lúke, či budú služby back-office poskytované prevažne maďarskou matkou, ale najmä to ako bude riešiť otázky likvidácie poistných udalostí, obhliadok a klientského servisu pri poistnej udalosti, kedy myslím fakt nestačí byť on-line. Ako ideálna by sa mi javila spolupráca s jej sestrou Generali Slovensko, no tieto poisťovne nemajú 100% rovnakého vlastníka, tak takýto komfort pre vlastných klientov by Genertel niečo stál. A to je problém, ktorý nízkym cenám ako jedinému možnému lákadlu poisťovne nepomôže. Problém, ktorý zabehnuté poisťovne kedysi vstupujúce na konkurenčný trh PZP nemali a aj tak mnohé neuspeli.

Som zvedavý, kedy za toto strategické rozhodnutie padne v holdingu Generali prvá hlava o to viac, že táto skupina na Slovensku pôsobí v podobe úspešnej trhovej trojky vrámci joint-venture s PPF, v Generali Slovensko a teda musí mať obraz o slovenských reáliach na trhu povinného zmluvného poistenia.

Autor je spolumajiteľom maklérskej spoločnosti prevádzkujúcej portál pre online poistenie. Uvedený blog predstavuje názory autora, ktoré sa nemusia zhodovať s názormi ostatných bloggerov na Poisťováci.sk a s názorom maklérskej spoločnosti, ktorú spoluvlastní. On-line poisteniu sa venuje od roku 2006 a v oblasti internet marketingu pôsobí od roku 2004.

Marek ČókuMarek Čóka je konateľ spoločnosti Rýchlepoistenie s.r.o. a poisťovníctvu sa venuje od roku 2006, pred tým sa niekoľko rokov venoval online-marketingu. Počas svojho pôsobenia v oblasti poisťovníctva sa intenzívne venuje alternatívnym distribučným kanálom, najmä on-line poisteniu.

Uzatvorte si poistenie on-line